(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی زنجان | زنجان شهر ملیله و چاقو | صنایع دستی زنجان

غذاهای محلی زنجان

معروف ترین غذاهای محلی زنجان


20 غذای سنتی زنجان از جغور بغور تا بوغدا آشی


غذاهای محلی زنجان طیف وسیعی از غذاهای پرکالری و مقوی هستند که تعدادی از آنها را فقط در همین استان می‌توانید پیدا کنید. به علت سردسیری بودن استان زنجان، زنجانی‌ها ترجیح می‌دهند برای تقویت بدن خود در سرمای زمستان، غذاهای پرکالری و انرژی‌زا میل کنند. از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی زنجان می‌توان به جغور بغور، پیازو، شش انداز، کوفته و خورش آلوچه با مرغ اشاره کرد.

جغور بغور | غذاهای محلی استان زنجان

بهترین غذای محلی زنجان- جغور بغور

جغور بغور زنجان

جغور بغور (جیغیر بیغیر یا چغول پغول) از معروف‌ترین غذاهای محلی زنجان است که از ترکیب جگر سفید، جگر سیاه، دل و قلوه گوسفند تهیه می‌شود. زنجانی‌ها، برای تهیه جغور بغور، بعد از طلایی شدن پیازهای خلالی شده، جگر سفید را به آن اضافه می‌کنند و با رب‌گوجه یا رب‌انار تفت می‌دهند. داخل غذا مقداری آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب پخته شود‌. بعد هم جگر سیاه و دل و قلوه را با ادویه اضافه می‌کنند و آخر سر هم سیب‌زمینی‌ها را داخل غذا می‌ریزند. هنگام سرو جغور بغور چند قطره لیموترش به آن اضافه می‌کنند. این غذا با پیاز و سبزی و گوجه فرنگی طعم بی نظیری دارد. زنجانی‌ها معمولا جغور بغور را در وعده صبحانه میل می‌کنند. جالب است بدانید که این غذا در شهرهای دیگر با نام های دیگر پخت می‌شود. شیرازی‌ها به آن توتابه‌ای گویند و در استان گیلان واویشکا نام دارد. این غذا خوراک ملی اسکاتلند به شمار می‌رود و با عنوان هَگیس آن را می‌شناسند.

خورش آلوچه | مشهورترین غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- خورش آلوچه

خورش آلوچه زنجان

خورش آلوچه با مرغ، یکی از غذاهای اصیل زنجان است که بسیار خوش‌عطر و خوش‌طعم می‌باشد. مواد اصلی این غذای پرطرفدار زنجانی را مرغ، آلو برغان، هویج، پیازداغ و رب‌گوجه تشکیل می‌دهد. برای تهیه خورش آلوچه با مرغ، بعد از نیم‌پز شدن مرغ‌ها با پیاز و ادویه، آلوی خیس خورده و سرخ شده را با یک لیوان آب می‌پزند. هویج‌ها را هم در روغن تفت می‌دهند و سپس همه مواد را با مرغ‌ها مخلوط می‌کنند و تا جا افتادن خورش صبر می‌کنند.

مرصع‌پلو | معروف‌ترین غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- مرصع‌پلو

مرصع پلو زنجان

مرصع‌پلو یک غذای فوق‌العاده زیبا است که به آن جواهر پلو نیز گویند. این پلوی شیرین به خاطر ظاهرش بسیار اشتها برانگیز است.

آش ترش | غذاهای محلی استان زنجان

غذای محلی زنجان- آش ترش

آش ترش زنجان

آش ترش یکی از غذاهای سنتی زنجان است که از ترکیب همه چیز!!! با هم تهیه می‌شود. از حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا گرفته تا سبزی، سیب‌زمینی و هویج تا سیر، سرکه، شکر، پیاز، جو پرک، لبو و آلوچه در این آش ریخته می‌شود. اگر به دنبال یک آش محلی زنجان می‌گردید و طرفدار مزه ترش و ملس هستید آش ترش بهترین گزینه است. می‌توانید برای افزایش طعم ترش آش، به آن سرکه اضافه کنید.

آش شیر | غذاهای محلی شهر زنجان

غذای محلی زنجان- آش شیر

آش شیر زنجان

آش شیر یکی از غذاهای محلی زنجان است که از طبخ حبوبات و گندم و سپس ترکیب آن‌ها با شیر درست می‌شود. بعد از آماده شدن ترکیب شیر و حبوبات، مقدار فراوانی کشمش و گردو به آن اضافه می‌کنند. این آش معروف و پرطرفدار برای افرادی که بدنشان کمبود کلسیم دارد، بسیار مفید است.

بوغدا آشی | غذاهای محلی استان زنجان

غذای محلی زنجان- بوغدا آشی

بوغدا آشی | آش گندم

یکی از آش‌های پرطرفدار زنجان بوغدا آشی یا آش گندم می‌باشد که از اسفناج، حبوبات، گندم، پیاز و آرد تهیه می‌شود. در زبان ترکی بوغدا به معنی گندم است. برای پخت این غذا، ابتدا گندم و حبوبات را خوب خیس می‌کنند و پس از آن که کمی پخت، اسفناج‌های درشت و تازه را به همراه ادویه به آن اضافه می‌کنند. این آش معروف، علاوه بر طعم خوش، سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

کوفته برنجی | غذاهای محلی شهر زنجان

غذای محلی زنجان- کوفته برنجی

کوفته برنجی زنجان

کوفته برنجی یکی از غذاهای معروف و اصیل زنجان به شمار می‌رود که از انواع سبزیجات معطر، گوشت و برنج تهیه می‌شود.

کوفته ترکی | غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- کوفته ترکی

کوفته ترکی زنجان

کوفته ترکی از غذاهای مشترک تبریز و زنجان است که با دستور پخت مشابه تهیه می‌شود.

شش‌انداز | غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- شش‌انداز

شش انداز زنجان

شش‌انداز یکی از غذاهای سنتی زنجان است که در فصل سرد سال به خصوص شب چهارشنبه‌سوری، تهیه می‌شود. این غذا که شبیه خاگینه خرما است از موادی همچون گردو، خرما، کشمش، تخم‌مرغ، شیره‌انگور و پیازداغ تهیه می‌شود و لذا طبع گرمی داشته و سرشار از کالری است. برای تهیه شش‌انداز زنجانی ابتدا خرما، گردو و کشمش را به خوبی با پیاز پخته و سپس تخم‌مرغ‌های همزده را به مواد تفت داده شده اضافه کنید. برای تزیین شش‌انداز گردو، کشمش و کمی شیره‌انگور روی آن بریزید. 

پیازو | بهترین غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- پیازو

پیازو زنجان

یکی از غذاهای قدیمی زنجان که شاید فقط در خانه مادربزرگ‌ها پخته شود پیازو است، غذایی مخصوص روزهای سرد سال و زیر کرسی نشستن. برای تهیه این غذا که ظاهری شبیه به آش یا اشکنه دارد، ابتدا پیاز و گردو را با روغن حیوانی سرخ کرده، سپس گوجه‌فرنگی و رب‌گوجه را به آن اضافه کرده و تفت دهید. مقداری آب به آن افزوده و و پس از جوشیدن مواد، به آن آلو، زردآلو و سیب‌زمینی اضافه کنید. پس از یک ساعت پیازو آماده است. این غذا برای گیاهخواران و افراد رژیمی بسیار مناسب است.

علم‌سلات | غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- علم‌سلات

علم سلات زنجان

علم‌سلات یکی از غذاهای محلی شهرستان ابهر زنجان است که در وعده صبحانه میل می‌شود. این غذا از گوشت، گندم، نخود، لوبیا، عدس، هویج، چغندر، فلفل، سیب‌زمینی، زردآلو و آلوچه و روغن محلی تشکیل می‌شود. بعد از پختن همه این مواد با هم، آن را درون خمره‌ای سفالی می‌ریزند و در خمره‌ را با خمیر می‌پوشانند. سپس آن را درون تنور قرار می‌دهند تا با بخار پخته شود. این غذای محلی که طعم شیرینی دارد این روزها زیاد طرفدار ندارد.

قیقاناخ | غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- قیقاناخ

قیقاناخ زنجان | قیقاناق

قیقاناخ نوعی خاگینه است که در شهرهای تبریز و زنجان طرفدار دارد و در وعده صبحانه میل می‌شود. البته نوعی دسر میان‌وعده هم محسوب می‌شود. برای تهیه این شیرینی سنتی، تخم‌مرغ، شکر، آرد، دارچین، زعفران و گردو استفاده می‌شود، بدین صورت که ابتدا تخم‌مرغ‌ها را هم زده و سپس به آن بقیه مواد را اضافه می‌کنند. مواد را درون ماهیتابه می‌ریزند و منتظر می‌مانند تا تخم مرغ‌ها خوب بپزد، پس از آنکه دو طرف شیرینی خوب پخت آن را با دارچین، مغز گردو و یا پسته تزیین می‌کنند.

حلوای اماج | غذاهای محلی زنجان

غذای محلی زنجان- حلوای اماج

حلوای اماج | اوماج حالواسی

حلوای اوماج یکی از حلواهای خوشمزه با اصالت آذربایجان شرقی است که در زنجان نیز طبخ می‌شود. برای تهیه این دسر از آرد گندم، شیره یا دوشاب انگور، گلاب، زعفران، پودر هل، شیر و پودر گردو استفاده می‌شود. زنجانی‌ها، آرد گندم را با شیر مخلوط کرده و به شکل گلوله در می‌آورند. به این مخلوط آماج می‌گویند. سپس آماج را سرخ کرده و روی آن شربت غلیظی که از شکر و شیره انگور تهیه شده می‌ریزند. نهایتا گردو خرد شده را به آن اضافه می‌کنند.

چای چورک | شیرینی مخصوص زنجان

غذای محلی زنجان- چای چورک

چای چورک زنجان

چورک به معنای نان و چای چورک (نان چای) نوعی شیرینی ساده و بیضی شکلی می‌باشد که روی آن با کنجد تزیین شده است. این شیرینی سنتی زنجان، از آرد، تخم‌مرغ، شیر، هل، گلاب و زعفران تهیه می‌شود.

قرابیه | شیرینی مخصوص زنجان و تبریز

غذای محلی زنجان- قرابیه

قرابیه زنجان

قرابی یا قرابیه که یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز می‌باشد در زنجان نیز پخت می‌شود و نوع گردویی آن از همه مشهورتر است. زنجانی‌ها برای تهیه قرابیه، از سفیده تخم‌مرغ، شکر، بادام و پسته استفاده می‌کنند و این شیرینی به عنوان سوغات زنجان به فروش می‌رسد.

کشک بادمجان | غذاهای محلی زنجان

غذاهای محلی زنجان- کشک بادمجان

کشک بادمجان زنجان

زنجانی‌ها برای تهیه کشک بادمجان، بادمجان سرخ شده را همراه با کشک له می‌کنند سپس روی آن را با گوشت‌چرخکرده و پیازداغ می‌پوشانند و از نعناداغ و گردو برای تزئین آن استفاده می‌کنند.

کله جوش | غذاهای محلی زنجان

غذاهای محلی زنجان- کله جوش

کله جوش زنجان

مردم زنجان و ابهر برای تهیه کله جوش از لپه، برنج، ماست چکیده و ادویه کاکوتی استفاده می‌کنند.

خاگینه خرما | غذاهای سنتی شهر زنجان

غذای مخصوص شب یلدا در زنجان- خاگینه خرما

خاگینه خرما زنجان

خاگینه خرما یکی از غذاهای خوشمزه شهر زنجان است که اغلب برای شب یلدا تهیه می‌شود. زنجانی‌ها، این غذا را از ترکیب خرما، خلال‌بادام، پسته، تخم‌مرغ و پیاز تهیه می‌کنند

قاتق لش | غذاهای سنتی شهر زنجان

غذای محلی زنجان- قاتق لش

قاتق لش زنجان

یکی از غذاهای محلی روستاهای زنجان، "قاتق لش" است که از ترکیب گوشت و برنج تهیه می‌شود.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

farhad yekta

سلام ما قبلا اومده بودیم به زنجان وکلی تجربیات خوب ومختلف داشتیم امسال یعنی سال ۱۴۰۲ دوباره در مسیر برگشت از اردبیل به تهران داخل شهر به رستوران هفت چنار همون #امیدخدائی رفتیم واقعا غذاهای بی نظیری داشتن اگر به دنبال غذاهای اصیل و طعم غذای سنتی هستید حتما رستوران هفت چنار برید غذای محلی بنام چلوگوشت ماهیچه با نثار یا همون مرصع داشتن با گوشت لطیف که عالی بود فضاشون بازاره و جای پارک هم داره ظرفیتشون هم همیشه پُره ولی غذا رو زود برامون حاضر کردند خیلی خیلی هم کارکنان مودب و محترمی داره ممنون از سایت خوبتون

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟